És difícil escriure sobre una obra de teatre com
la que vaig anar a veure el passat disset de març al Centre Moral d’Arenys de
Munt. M’agradaria comentar diverses coses així que si m’envaig per les branques
(irse por las ramas como se dice en
castellano) m’haureu de disculpar. Dit això, que comenci la funció:
L’obra de teatre que em disposo a comentar es
titula Petjada, va ser dirigida per Esteve Torrent i representada pel Grup de
Teatre del Centre Moral. L'obra pretenia fer un repàs de la història de l’últim segle per així celebrar
els cents anys d’aquesta entitat cultural.
Per mi, l'únic que falla de l'obra és el guió com tot seguit explicaré:
L'obra comença amb una noia que apareix una dient que perd el bus, una noia del 2013, a la parada troba un paraigües i una maleta. Com que es una autèntica noia de poble, xafardeja la maleta i llavors comencen els esquetxos que se suposa que són records que hi ha dins la maleta (o això vaig entendre). Aquesta noia aguanta tota la primera part de l’obra mirant els esquetxos, dalt de l’escenari. Quan portem una estona, una altra noia arriba a la parada del bus i segueixen les dues mirant les escenes. Sincerament, em sap greu per les actrius que feien aquests personatges, però pel meu gust aquest personatges podrien ser suprimits perquè no aportaven res indispensable al guió, o almenys podrien haver marxat de l’escenari quan hi havia els esquetxos, ja que no hi participaven sinó que feien de públic com jo o qualsevol altre que estigués mirant l’obra. Cal dir que de vegades feien intervencions i es colaven al mig de les escenes, no vaig entendre realment quin significat tenia això dins l’obra, em va semblar que distreien i senzillament, pel meu gust sobraven.
L'obra comença amb una noia que apareix una dient que perd el bus, una noia del 2013, a la parada troba un paraigües i una maleta. Com que es una autèntica noia de poble, xafardeja la maleta i llavors comencen els esquetxos que se suposa que són records que hi ha dins la maleta (o això vaig entendre). Aquesta noia aguanta tota la primera part de l’obra mirant els esquetxos, dalt de l’escenari. Quan portem una estona, una altra noia arriba a la parada del bus i segueixen les dues mirant les escenes. Sincerament, em sap greu per les actrius que feien aquests personatges, però pel meu gust aquest personatges podrien ser suprimits perquè no aportaven res indispensable al guió, o almenys podrien haver marxat de l’escenari quan hi havia els esquetxos, ja que no hi participaven sinó que feien de públic com jo o qualsevol altre que estigués mirant l’obra. Cal dir que de vegades feien intervencions i es colaven al mig de les escenes, no vaig entendre realment quin significat tenia això dins l’obra, em va semblar que distreien i senzillament, pel meu gust sobraven.
La resta de l’obra avança passant per els
esdeveniments més importants dels últims cent anys. Crec recordar que la primera
part acaba amb la Guerra Civil i la dictadura. Després que la noia hagi obert
la maleta se’ns presenta un merder de personatges que encara ara intento
desxifrar perquè eren interpretats pels mateixos actors i actrius. Opino que en
comptes de donar els personatges principals als veterans del grup, aquests es
repartissin també entre les cares noves que estan pujant amb potència del
planter, si s’hagués fet així hauríem pogut seguir millor l’obra ja que no hi
hauria hagut quatre persones amb més de cinc personatges diferents i altres amb
un o dos sense quasi guió. Ara que em ve al cap, m’agradaria parlar sobre una les escenes
tràgiques representades, no em van fer treure cap mocador
de les butxaques, algunes me les esperava i d’altres senzillament no sé a què
venien, també hi va haver altres escenes estranyes com per exemple els moments random
on sortia un actor cantant amb una guitarra acompanyat d’una actriu pèl-roja de
cabells arrissats que posseïa una veu esplèndida, tot i que no vaig entrendre aquests monents musicals em va agradar moltíssim
sentir aquesta dona cantar, i pel que vaig veure al públic li va encantar la idea de trencar amb el diàleg constant.
La segona part succeeix en dos punts, tot i que majoritàriament
passa ambientada en una discoteca on hi ha diverses intervencions sobre els
personatges, i s’intenta ensenyar l’evolució de les èpoques a través del
vestuari i la música. Hi ha moments divertits com quan fan una coreografia o
també quan un grup de personatges fa l’esquetx Ai homes! de les T de Teatre. La part de la discoteca va representar
un canvi molt significatiu respecte la resta de l’obra ja que es una part molt
més còmica. Per últim m’agradaria afegir que, durant tot aquest segon i últim
acte, el feminisme sembla que posseeixi a totes les veus femenines de l’obra, parlant
del paper de la dona i de les grans desigualtats que patia (i encara ara
pateix) respecte els homes entre d’altres. Pel meu gust vaig acabar empatxat de
tanta reivindicació i em va faltar una trama sòlida i consolidada que unís el
diferents esquetxos.
Després d’una primera part amb un fil conductor que creava grans confusions
i una segona part amb una manca important de fil conductor, el final de l’obra
acaba realment que jo no vaig entendre res i amb tots els actors pujats dalt
del que representaria el pont del poble veien com baixa la riera.
(Si encara esteu llegint això segur que em voleu matar per tot el que he
escrit, però penseu que només és la meva opinió, no crec que sigui ni millor ni
pitjor de totes es altres, només és el que penso jo. Però no patiu que això no
acaba aquí, ara ve el millor.)
L’escenografia no mereix res més que grans
aplaudiments. Era brillant i innovadora. Em va agradar sobretot perquè amb
quatre caixes i uns quants palets podien adequar l’escenari per a les diverses
escenes que se’ns presentaven, la idea va ser genial i es va entendre
perfectament què es volia representar en cada moment. El maquillatge i el
vestuari dels personatges era realment encertat, vestits d’època quan tocaven i
les sabates de plataforma quan van ser necessitades per ballar, un deu per a
les encarregades. El joc amb la llum i el so també va tenir un paper important
dins l’obra, produïts amb gran precisió i perfectes per a cada situació. Així doncs
felicito als equips de decoració, de maquillatge, perruqueria i vestuari, i al
de llums i so.
La professionalitat
dels actors i les actrius es de gran qualitat. Es saben el guió perfectament,
es mouen per l’escenari amb moviments correctes i precisos, es nota que saben
què han de fer i quan ho han de fer. Podem veure moltes hores d’assaig darrere
de l’obra. Així que m’agradaria felicitar a tot l’elenc perquè duen a terme una
tasca magnífica i es desenvolupen sobre l’escenari amb total naturalitat. Tots
intenten representar el seus papers el millor possible, es mereixen un bis dels
grans aplaudiments que el públic els va fer per haver resultat esplèndids.
Sobre l’obra en sentit general, francament, no va
ser una obra brillant però sí que va ser d’una qualitat suficient. També, m’agradaria
afegir que potser parlo d’aquesta manera sobre l’obra perquè era d’un estil diferent
al que em té acostumat aquest grup de teatre. Opino que si el guió hagués estat
més treballat i el repartiment de personatges hagués estat l’adequat, l’obra
hauria estat molt més entenedora. Tant se val, realment no em penedeixo d’haver
pagat per gaudir d’aquest espectacle i fer una mica de poble, si més no va ser
un espectacle entretingut.
Finalment, m’agradaria encoratjar al Grup de
Teatre del Centre Moral a continuar fent representacions impulsant el planter d’actors
i els que per primera vegada pugen dalt dels escenaris, per així celebrar que
el Centre Moral continua sent una importat entitat cultural d’Arenys de Munt,
que hem de mimar per tot el que ha aportat a la gent al llarg dels anys i per
tot el què encara té per aportar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada